Dacă mă întrebați
pe mine, despre creierul meu, aș răspunde ”bine, mulțumesc de întrebare, dar al
dumneavoastră”?
Dacă întrebarea tinde să fie
generică sau politicoasă, atunci răspunsul poate fi ”multe”. Ca și întrebarea,
răspunsul este laconic și general. Totuși, acest răspuns conține și un mare
adevăr. Creierul face multe, atât de multe încât ne este foarte greu să le
enumerăm.
Dacă o să ne ”punem creierul la
muncă” pentru a afla ce face el, o să descoperim că activitatea sa poate fi
împărțită în două mari categorii de acțiuni, respectiv cele de care suntem
conștienți și cele de care nu suntem conștienți.
Și dacă facem o ”analiză
cantitativă” a celor două categorii o să observăm că nu suntem conștienți de activitatea creierului într-un procent mult
mai mare decât de activitățile conștiente. De fapt, în spatele oricărei
activități sau acțiuni conștiente se află un număr apreciabil de acțiuni
parțial automatizate.
De exemplu, ne hotărâm să luăm un măr de pe masă. Întindem mâna dreaptă și îl luăm.
Și gata.
Pare simplu. Totuși nu este așa.
Înainte de a întinde mâna și a lua mărul trebuie să știm ce este un măr (formă,
culoare, gust, comestibilitate, periculozitate, greutate, etc.). Apoi
identificăm forma de pe masă, o comparăm cu imaginea despre măr aflată în
memorie, și în funcție de rezultatul comparării, începem să calculăm distanța
până la măr, cu ce mână să apucăm mărul. Apoi dăm comanda mușchilor să apuce și
să ridice mărul conform cu analiza creierului.
Să nu uit. Pe toată durata mișcării mâinii pentru a apuca și ridica mărul,
creierul parcurge de mai multe ori procesul de comparație și analiza,
confirmând sau oprind acțiunea în derulare.
Apoi, ducem mărul la gură și
mușcăm. Mărul e dulce sau acru sau amar. Pulpa lui scârțâie când intră dinții
în ea sau se topește. În același timp percepem și mirosul specific. Mestecăm
mai mult sau mai puțin, în funcție de textură sau de propria plăcere. Înghițim
dacă ne-a plăcut gustul și textura sau scuipăm dacă ”bleah”!
Hmm. Gura. De unde știm unde e? Nu ne uităm în
oglindă, nu ne pipăim fața ca să o găsim. Este un proces automat. Știm unde e
pentru că am exersat de nenumărate ori când eram foarte, foarte mici. Creierul
știe cum să ajungă cu mâna la gură din orice poziție și chiar dacă nu suntem
conștienți, el face tot timpul comparații în privința locației actuale cu ce
are în memorie. Persoane care au suferit accidente cerebrale se întâmplă uneori
să nu își poată găsi gura cu mâna (și nu din cauza unor afecțiuni motorii).
Gustul, mirosul și textura
mărului. Din nou creierul face comparații între ceea ce știe despre ”mărul bun”
după ”propria părere” și mărul din mână. Unora dintre noi le plac merele mai
dulci, altora mai acre, la unii mai tari, la alții mai moi și mai zemoase. După
aceste criterii hotărâm să-l mestecăm și cât de mult. Apoi hotărâm să înghițim.
Pe lângă comparații, creierul mai
dă și comenzi mușchilor pentru a mișca mandibula (pentru mestecare) și apoi
înghițire. Și în același timp mai este atent și la respirație, și la bătăile
inimii, și la echilibrul corpului, și mai și ascultă, și mai și….
Deci, creierul este foarte ocupat.
Totuși cum face să poată să le
facă pe toate, odată?
În primul rând, creierul
”procesează” informația primită de la organele de simț. Apoi se inițiază
procesul de analiză, decizie și control, proces care se desfășoară tot timpul
atât liniar cât și în paralel. Procesele liniare sunt cele legate de acțiune și
de control al acțiunii.Ele se desfășoară în etape, în pași ”temporali” sau
procedurali de tip T1, T2, T3…. În fiecare dintre aceste etape creierul dă o
nouă comandă corpului, consecință a celei anterioare și care, însumându-se în
final, duc la îndeplinirea comenzii inițiale.
Pe lângă aceasta se produce și
procesarea în paralel. În esență procesarea în paralel este de tip ”go/no go”,
având la bază informațiile primite de la organele de simț, actualizate continuu,
și compararea lor cu ”imaginea”, planul, scenariul inițial (T1). Dacă această
comparare nu scoate în evidență modificări față de situația inițială, se
primește ”go” și se trece la următoarea etapă (T2, T3, T4, etc.), unde iar se
face comparația menționată și tot așa până la atingerea scopului.
Ce se întâmplă dacă apar totuși niște
modificări ale condițiilor inițiale?
În acest caz, procesarea paralelă
dă comanda ”no go” și se analizează noua situație, se generează o nouă soluție,
se hotărăște ”implementarea” sa (devenind astfel un nou T1) și se dau comenzile
necesare pentru….
Tot acest proces se desfășoară
necontenit și este prezent în tot ce facem.
Iar acest lucru solicită creierul
să dezvolte viteze din ce în ce mai mari de procesare. Această necesitate a dus
la ”indexarea” informațiilor și formarea unor ”scurtături” în luarea unor
decizii.
Indexarea informațiilor permite
creierului să găsească foarte repede ”imaginea” arhivată în memoria de lungă
durată, să o extragă și să o aducă în memoria de scurtă durată pentru
comparație. Pe lângă acest lucru, indexarea permite creierului să acceseze
foarte repede și posibilele ”legături” ale imaginii extrase cu altele și astfel
să poată face prognoze privind efectele unei acțiuni-decizii.
Dar, se pare că nici acest lucru
nu a satisfăcut ”nevoia de viteză” a creierului și astfel s-au format
”scurtăturile”. Ele sunt cel mai adesea folosite de către creier atunci când
sunt necesare luarea unor decizii extrem de rapid, guvernate de urgență sau
instinct de supraviețuire. Astfel de decizii sunt de genul ”sari că vine trenul
spre tine”.
Aceste ”scurtături” constau în
micșorarea numărului de caracteristici comparate și analizate pentru a da o
comandă sau pentru a face o alegere. Acest proces crește mult viteza de
decizie, comandă și acțiune a creierului
dar generează și mai puține puncte de procesare paralelă de tip ”go/no go” iar
acest lucru se transpune uneori în decizii sau acțiuni eronate sau exagerate.
Acest mod de funcționare, pe baza
scurtăturilor, este necesar în acțiunile care țin de supraviețuire și au la
origine un eveniment extern identificat ca fiind periculos.
Dacă mergi pe drum și vine o
mașină să te calce, creierul dă comanda să sari din fața ei, indiferent de
marcă, culoare, număr de înmatriculare, etc.. Îi sunt suficiente pentru decizia
de a sări să identifice direcția de
deplasare a mașinii, viteza și dimensiunea ei.
Este însă creierul în stare să
folosească aceste mecanisme doar în momentele și situațiile în care chiar este
nevoie de ele? Ce alte mecanisme sau ”unelte” mai mult sau mai puțin ascunse
deține creierul?
Despre acestea în articolul
următor.
That`s all folks! For now.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu